Metro v Dillí je jednou z nejrozsáhlejších sítí metra na světě, jejíž délka je více než 230 km a má více než 200 stanic. Je také jedním z nejhlubších systémů metra na světě, přičemž nejhlubší stanicí je stanice Bar Code (Botanická zahrada) s hloubkou přibližně 84 m. Tento článek vás seznámí s některými zajímavostmi o síti metra v Dillí a jeho různých stanicích, které jsou v provozu od roku 2002.
Stručná historie metra v Dillí
Myšlenka vybudovat v Dillí metro vznikla na počátku 60. let. Skutečné práce na síti však začaly v roce 1999 a první úsek sítě byl otevřen v roce 2002. Od té doby prošlo metro v Dillí značným rozšířením, do sítě přibylo mnoho nových linek a stanic. V současné době se dále rozšiřuje o nové tratě a prodloužení. Očekává se, že v příštích letech bude síť dále rozšířena na více než 350 km. Dillíské metro je dále integrováno se sítí indických železnic prostřednictvím iniciativy „One Nation One Rail-Gateway“ (ONORG), která by měla změnit způsob, jakým lidé v Dillí dojíždějí.
Síť metra v Dillí
Síť metra v Dillí buduje a provozuje státní společnost Delhi Metro Rail Corporation (DMRC), která byla založena v roce 1995 za účelem výstavby, provozu a údržby této sítě. Síť v současné době měří přes 230 km a má více než 200 stanic. Síť je dále rozdělena na šest barevně odlišených linek: Červená, modrá, fialová, žlutá, zelená a růžová. Linky a stanice na každé z nich jsou následující: Červená linka – Červená linka vede ze severu na jih Dillí a má 29 stanic, včetně dvou, které jsou v současné době ve výstavbě. Navazuje na všechny ostatní linky kromě růžové. Modrá linka – Modrá linka vede ze západu na východ Dillí a má 29 stanic, včetně dvou, které jsou v současné době ve výstavbě. Navazuje na všechny ostatní linky kromě červené. Fialová linka – Fialová linka vede od jihozápadu k severovýchodu Dillí a má 21 stanic, včetně dvou, které jsou v současné době ve výstavbě. Navazuje na všechny ostatní linky kromě červené a růžové. Žlutá linka – Žlutá linka vede východozápadním směrem středem Dillí a má 13 stanic, včetně dvou, které jsou v současné době ve výstavbě. Na červenou linku navazuje v Rádžív Čowku. Zelená linka – Zelená linka vede ze severozápadu na jihovýchod Dillí a má 19 stanic, včetně dvou, které jsou v současné době ve výstavbě. Spojuje se s modrou a žlutou linkou. Růžová linka – Růžová linka vede ze severozápadu na jihovýchod Dillí a má 18 stanic, včetně dvou, které jsou v současné době ve výstavbě. Navazuje na modrou a zelenou linku.
Metro v Dillí – fakta a čísla
– Dillíské metro bylo prvním systémem metra v Indii a společnost Delhi Metro Rail Corporation (DMRC) je první státní společností provozující metro v zemi. – Dillíským metrem denně dojíždí více než 16 milionů lidí. To je více než počet obyvatel mnoha zemí. – Počet cestujících v metru v Dillí za jeden den se rovná dennímu počtu cestujících v newyorském metru. – Dillíské metro je nejhlubším systémem metra na světě, stanice Botanická zahrada je v hloubce 84 metrů. – Dillíské metro je nejdelší jednotná železniční trasa na světě, která měří 252 kilometrů a táhne se napříč Dillí a sousedními městy. – Dillíské metro získalo v roce 2016 na Světovém summitu o infrastruktuře ocenění „Innovation Award“ za použití metody „hydraulického štěpení“ při ražbě tunelů v tvrdé hornině v Dillí.
Nejhlubší stanice metra na světě – čárový kód (Botanická zahrada)
Stanice Botanická zahrada na modré lince je nejhlubší stanicí metra na světě. Nachází se v hloubce 84 metrů pod úrovní terénu a je také jedinou stanicí na světě, která byla vyhloubena uvnitř lesa. Nachází se uvnitř hustého lesa Aravali na okraji koridoru Rádžív Čowk – Noida. Stanice byla postavena vybudováním dvou šachet uvnitř lesa, jedné pro vstup a druhé pro výstup. Tato stanice je nejhlubší na světě, hned za ní následuje stanice Forest Hills na červené trati s hloubkou 78 metrů pod úrovní terénu.
Další zajímavosti o síti metra v Dillí
– Dillíské metro je jako první na světě vybaveno „automatickým výstražným vlakovým zabezpečovacím systémem“ (ATPS). – Všechny vlaky metra v Dillí jsou vybaveny „systémem varování před nebezpečím poškození vlaku“ (TPWS), který je nejpokročilejším systémem ochrany vlaku na světě. – Všechny stanice v síti metra v Dillí jsou vybaveny systémem automatického hlášení (Automatic Announcement System, AAS), který pomáhá a navádí cestující. – Všechny stanice v síti metra v Dillí jsou vybaveny automatem na prodej jízdenek „Touch and Go“, který usnadňuje rychlejší transakce. – Všechny vlaky a cestující jsou monitorovány „Integrovaným centrem řízení provozu“ (IOC), které je jedním z nejmodernějších center řízení provozu na světě.
Poslední slova: Závěr
Dillíské metro je jedním z nejrozsáhlejších a nejpečlivěji naplánovaných systémů veřejné dopravy na světě. Nejde jen o metro a jeho infrastrukturu. Jde o to, jak ovlivňuje každodenní život milionů lidí. Jde o to, jak mění způsob, jakým lidé v Dillí dojíždějí do práce. Jde o to, jak lidem usnadňuje život. Dillíské metro je nedílnou součástí systému metra v Dillí od roku 2002. Je záchranným lanem pro miliony dojíždějících ve městě. Je obrovským zdrojem hrdosti obyvatel Dillí i lidí, kteří město navštěvují. Dillíské metro výrazně změnilo způsob, jakým lidé v Dillí dojíždějí do práce. Usnadnilo také turistům prohlídku města.